Zorg-zaam leren
- Gedifferentieerd en uitdagend
Elk kind is uniek, gelijkwaardig, een ondeelbaar persoon met hoofd, hart en handen. Wij streven naar een ontwikkeling van de totale persoon waar niet enkel kennis belangrijk is, maar ook inzichten, vaardigheden (techniek, sport, media, sociaal,…), attitudes en creativiteit.
Door onze gedifferentieerde aanpak in de klas willen wij voor elk kind, ongeacht sociale context, leerstoornis, ... maximale leer- en ontwikkelingskansen creëren.
Onze school beschikt over een sterk zorgnet dat we dienstbaar inzetten om de kinderen op te vangen die het nodig hebben. Ook sterke kinderen krijgen de nodige uitdagingen om gemotiveerd en leergierig te blijven.
- Meersporenbeleid
Met de komst van het M-decreet stemmen we ons onderwijsaanbod steeds meer af op de specifieke onderwijsbehoeften van elk kind. Onze school zet in op een meersporenbeleid om een passende ondersteuning te bieden aan zowel leerlingen met leermoeilijkheden als leerlingen met een leervoorsprong. We verliezen hierbij het doel en/of de rest van de klasgroep niet uit het oog. Een grotere leerwinst en een positief zelfbeeld staan hierbij in de focus.
- Leerstof en hulpmiddelen naar eigen kunnen
Onze school tracht een leer- en ontwikkelingsklimaat te creëren waar we kinderen zin geven, prikkelen en inspireren om dingen bij te leren. Hiervoor vertrekken we zoveel mogelijk vanuit de leefwereld van de kinderen, zodat hun leren toepasbaar wordt. Cruciaal is, dat het kind net boven zijn/haar ‘kunnen’ uitgedaagd wordt, we zoeken de zone van zijn naaste ontwikkeling op.
Een krachtige leeromgeving vraagt ook om de nodige middelen. Deze moeten voldoende aanwezig, uitdagend, hedendaags en stimulerend zijn. De school investeert hier voortdurend in. De uitbouw van de digitalisering en media is hier een belangrijk aspect van. (Gebruik van laptops, digitale borden,…)
Zorg-zaam leven
- Samenwerken, omgaan met elkaar
Het geluk van het individuele kind situeert zich zeker ook in de school als grote leefgemeenschap. Prettig samenleven met elkaar lukt maar als iedereen zich hiervoor inzet : door respect te hebben voor ieders eigenheid, door eigen tekorten te willen zien en bij te sturen, door vergevingsgezind en eerlijk te zijn, door zorgzaam om te gaan met elkaar en met materiaal, door vooropgestelde afspraken te aanvaarden en na te leven.
- Door samenleven van elkaar leren
Samenwerken en samen leven, zorgt er voor dat we leren van en met elkaar.
- Afspraken maken en naleven
Waar mensen samenleven zijn duidelijke afspraken nodig. Deze afspraken worden in overleg gemaakt en we waken erover dat deze nageleefd worden. Wanneer dit moeilijk is, reageren we met een schoolgedragen gedragswerking en sanctiebeleid.
Op elk gedrag (positief en negatief gedrag) wordt gepast gereageerd.
We hebben hierbij aandacht voor preventie, interventie, nazorg en herstel waar gewenst/nodig.
Veilig en vertrouwd
- Eerlijke en verbindende communicatie
Als ‘open’ school vinden wij een goede communicatie belangrijk. Wij treden in dialoog en streven naar een open, eerlijke communicatie tussen leerkrachten, directie, ouders, CLB en externe begeleiders met als centraal persoon het kind zelf.
Hiervoor is verbondenheid , dienstbaarheid en vertrouwen nodig. Dat bouwen we op via informele (schoolfeesten, gesprekken aan de schoolpoort,…) en formele contacten (oudercontacten, rapporten, infoavonden op afspraak en initiatief van de ouders, de leerkracht, de directie of het kind zelf).
Ons schoolreglement wordt gecommuniceerd aan alle ouders. Aangezien wij een Nederlandstalige school zijn, verloopt alle communicatie in het Nederlands. Hierbij vergeten wij de anderstaligen niet en zetten we ons in om elke boodschap op een duidelijke en eenvoudige manier over te brengen. Diezelfde inzet en hetzelfde respect verwachten wij ook van de ouders.
Digitalisering van onze communicatie zorgt voor een vlotte uitwisseling van informatie.
Onze school beschikt over een ouderwerking, ook via deze weg kan de school een luisterend oor zijn. Inspraak zien we niet alleen als medezeggenschap, maar ook als medeverantwoordelijkheid in het schoolleven.
- Zich goed, betrokken en competent voelen staat centraal
Kinderen leren en ontwikkelen maar als ze zich goed voelen. Dat de kinderen graag naar school komen, ‘wel in hun vel zitten’ en zichzelf kunnen zijn, vraagt van de leraren dan ook bijzondere aandacht : een luisterend oor en een eerlijke en begeleidende aanpak voor wat hen bezig houdt.
Wie vanuit zijn talenten kan werken is tot veel meer in staat. Dit geeft vertrouwen in het eigen kunnen en zorgt ervoor dat uitdagingen aangepakt worden.
Iedereen is ‘eigen-aardig maar even-waardig’. We hebben respect voor de typische eigenheid en het persoonlijke ‘zijn’ van ieder kind en iedere leerkracht.
Alle medewerkers (schoolbesturen – directies – leerkrachten – omkaderend personeel) zijn ervan overtuigd dat levenslang leren noodzakelijk is om hun taak op een professionele en kwaliteitsvolle manier uit te voeren.
Een brede school in een groene omgeving
- Samen school maken
Uitgaande van het leerplan ‘Zin in Leren, Zin in Leven!’ (ZILL!) plannen leerkrachten doelgericht activiteiten en lessen (onderwijsarrangementen), waarbij we streven naar verbondenheid met de leefwereld (context), interesses en noden van het kind.
Vanuit een breed en rijk aanbod, is de school er op gericht kinderen in aanraking te brengen met de vele aspecten van de samenleving waarin zij opgroeien.
We gaan ook regelmatig naar buiten met de kinderen. Het is een bewuste keuze om met ons opvoedingsproject ten volle onze rol op te nemen binnen de samenleving en verbondenheid te tonen met de wereld van vandaag en morgen.
Duurzaam onderwijzen houdt in dat we de ons toevertrouwde kinderen bewust maken van hun verantwoordelijke rol in de samenleving. We leren hen zich dienstbaar op te stellen en respect te tonen voor mens en natuur. We willen bouwen aan een betere wereld. Omdat de toekomst nog onbekend is, willen we door innovatief onderwijs onze kinderen actief laten groeien in weerbaarheid en verantwoordelijkheidszin.
- Oase in een steeds veranderende context
Onze school bevindt zich tussen het groen en we hebben onze eigen groene speelruimte.
We zien de school als een veilige constante, een basis van waaruit de leerlingen en leraren de omgeving en de samenleving kunnen ontdekken en beleven.